Tuesday, June 26, 2007

چانک چیست؟

در یک کلام ؛ چانک نویسی مهمترین هنر یک روزنامه نگاردرحوزه وب است.

چانک Chunk به قول دکتر شکرخواه مهمترین عامل تفکیک کننده روزنامه نگاری چاپی ودیجیتال است. چرا که درروزنامه نگاری چاپی امکان چنین چیزی نیست.

چانک متنی است که با قصد قبلی نوشته شود و به آن لینک داده شود. به عنوان مثال در خبر :" زلزله 6.5 ریشتری بخش هایی از جزیره شیکوکوی ژاپن را لرزاند." مخاطب به طور حتم چیزی از "جزیره شیکوکو" نمی داند و احتمالا از اطلاعاتی پیرامون " ژاپن" هم استقبال می کند، پس این دو کلمه چانک می خواهند.

توضیحاتی در مورد این دو کلمه می نوسیم به دیتابیس وبلاگ یا وب سایت مان پست می کنیم و سپس به آن لینک می دهیم . این متن 200 تا 500 کلمه را می تواند شامل شود. هر چه سایت فنی تر می شود به چانک های کوتاه تر میل می کند.

اگرچه می توان چانک را چیزی شبیه به پا نوشت یا حاشیه در روزنامه نگاری چاپی دانست، اما پیداست امکان حضور چنین پدیده ای ، به شیوه ای جامع درروزنامه نگاری چاپی امکان پذیر نیست.

چه کلماتی چانک می خواهند

معمولا درسه حوزه چانک نوشته می شود.

1) شخص ( مگرآنکه خیلی معروف باشد.)

2) زمان

3) مکان

در مثال بالا هر دو کلمه ،" شیکوکو" و "ژاپن" به حوزه سوم یعنی مکان مربوط می شود.

اما در عبارت " شاه در فاصله 30 تیر 1331 تا 28 مرداد 1332 ، کم رنگ ترین حضور خود را در عرصه سیاسی ایران تجربه کرد." نه تنها کلمات "30 تیر" و" 28 مرداد" به چانک نیاز دارند بلکه کلمه" شاه "هم چندان از آن بی نیاز نیست.

پست های نظیر همین پست ،" META Search Engine" ، "شکرخواه کیست؟" و "What is URL?" ازجمله چانک هایی است که در این وبلاگ یافت می شود.

برای دیدن همه Chunk های موجود دراین وبلاگ کلیک کنید .

خانم مک آدامز توضیحاتی شبیه به آنچه دکتر شکرخواه داده اند، در زمینه چانک و چانک نویسی دارد ، اما به یقین چانک از پدیده های جوان دنیای وب است و نیاز به شرح و بحث بسیار دارد. توضیحات میندی مک آدامز درباره چانک . به زودی، بخشی از نظرات ایشان را ترجمه می کنم.


No comments: