Saturday, June 23, 2007

عکس در وب

یکی از جاذبه های ضروری روزنامه نگاری دیجیتال همانند روزنامه نگاری چاپی ، عکس است . که به سه فرمSingle , Gallery , Slideshow در وب قابل عرضه است.

اما عکس در وب با عکس در روزنامه چاپی یک فرق عمده دارد و آن تفاوت قدرت وضوح ویا به عبارتی کیفیت آن است . در وب بر خلاف روزنامه نگاری چاپی عکس با کیفیت بالابه هیچ وجه محبوب نیست .

معیار اندازه گیری کیفیت dots per inch: dpi یا pixels per inch:ppi است، که میزان پیکسل های موجود در یک عکس را، در یک اینچ مربع مشخص می کند.

بنابر توضیحات بالا ، عکس در وب با dpi پایین محبوب است ، چرا که حجم کمتری دارد و حجم صفحه را بالا نمی برد و به همین سبب سرعت لود صفحه وب را افزایش می دهد.

چگونه dpi یک عکس را پایین بیاوریم؟

اگر قصد کارکردن یک عکس در صفحه وبتان را دارید ، حتما، حتما ، حتما قبلا آن را برای وب آماده کنید ، در غیر این صورت مخاطب صفحه تان را با مشکل جدی مواجه کرده اید.

آماده کردن عکس اصلا به مفهوم آب پز یا سرخ کردن عکس نیست بلکه کافی است حجم آن را پایین بیاورید و از آنجا که dpi با حجم رابطه مستقیم درد درواقع باید dpi عکس تان را پایین آورید.

فتوشاپ راه های زیادی را پیش پای وب کاران قرار داده که مهمترین آنها ، تغییر در brightness و contrast عکس است .

Crop کردن نیز ، تکنیک دیگری است که درعین حال که حجم عکس را کاهش می دهد، به محتوا صدمه نمی زند.

حجم عکس وابسته به سایز آن است پس با تغییر سایز Resize می توان حجم عکس را کاهش داد ، اگرچه dpi آن ثابت می ماند.

در فتو شاپ هر چه می کنید ؛ فراموش نکنید برای save کردن از گزینه Save for web استفاده کنید و این به مفهوم آن است که به فتو شاپ می گویید به دنبال چه نوع عکسی هستید. عکس با حجم پایین .

بیشتر بخوانید .

No comments: