Friday, June 29, 2007

کلک به جستجوگرها


مطلب" Cheating the search engines"را ازسایت BBC ترجمه کردم . این مطلب را دوست عزیزم پدرام الوندی برای نشریه تخصصی آقای قندی به بنده معرفی کرده، تا ترجمه کنم پس اجازه ندارم به صورت کامل منتشر کنم.، فعلا قسمت کوچکی از آن را می بیند . بقیه این مطلب و سایر مطالب، حدود 10 مطلب از BBC، را نیز پس از چاپ به مرور در وبلاگ قرار می دهم. باشد که مقبول افتد.

کلک بوش

این فقط یک مثال است تا نشان دهد حتی بزرگترین موتورهای جستجوی جهان هم ممکن است دستکاری می شوند. شبکه وب مجموعه ای از صفحات وب است که به یکدیگر مرتبط هستند. وقتی شما عبارتی را در یک موتور جستجو نظیر گوگل، یاهو یا اسک جستجو می کنید. این مووتورها در ابتدا هر آنچه را که تصور می کنند به موضوع مرتبط است شناسایی و فراخوانی می کنند.

حال کار دشوار آغاز می شود. موتور های جستجو باید تصمیم بگیرند کدام نتیجه را اول نشان دهند. یکی از راههای پی بردن به میزان ارتباط نتیجه به موضوع این است که سایت های دیگری را که از آن به عنوان منبع استفاده کرده اند یا به آن لینک داده ان را بشمارند. هر چه لینک بیشتری به یک سایت وجود داشته باشد موتور جستجو آن را مهمتر فرض می کند.

از آنجایی که سایت های بسیاری از BBC نقل می کنند و به آن لینک می دهند. سایتBBC ، سایت مهم و مرتبطی به شمار می آید. دقیقا به همین دلیل این سایت در خیلی از جستجو ها در صدر نتایج جسجو قرار می گیرد.

پدیده وبلاگ و حرکت نامحسوس و زیر زمینی وبلاگ نویس ها این واقعیت را دستخوش تغییر کرده است. با ساختن بمبِ لینک یا Link Bomb ؛ وبلاگ نویس ها نتایج جستجو در موتور های جستجو را تغییر می دهند. آنها به homepage بوش در وبلاگشان با عنوان(Label) درمانده مفلوک ، miserable failure ، لینک می دهند وهزاران وبلگ نویس دیگر را نیز به این کار تشویق می کنند.

با این همه لینک الگوریتم موتور های جستجو فریب می خورد وبه اشتباه تصور می کند که این نتیجه ، یک نتیجه مرتبط است و آن را در بالا ترین سطر نمایش می دهد . هر قدر هم نتیجه یک جستجو جنجالی باشد موتور های جستجو وظیفه سانسور نتایج را به عهده ندارند و این کار را نمی کنند.

بوش تنها قربانی بمب لینک نیست، دیگر متحد او نیز در کنارش ایستاده. جستجوی عبارت"Liar " ، به مفهوم درغگو، در گوگل شما را به وب سایت تونی بلرنخست وزیر بریتانیا راهنمایی می کند.

بمب لینک ها خود به خود شکست می خورند، چرا که با مو فقیت شان بحث راجع به آن داغ می شود و دیگر سایت های محبوب به مقابله با آن می پردازند و با مورد توجه قرار دادن آن ، مکان اول را از آن پس می گیرند.

1 comment:

Anonymous said...

با سلام . ضمن تشکر از مطلب خوب شما .لطفا راهنمائی فرمائید چگونه می توانم در
www.dmoz.com
ثبت نام نمایم